kinoMANUAL’s works merge cinema and photography, reaching back to the origins of both media. By blurring the boundaries between them, they create spaces where the two forms reflect and refract one another — where intermediality is no longer just a theoretical concept but becomes a lived experience. The presence of old-fashioned slide and film projectors within the exhibition space serves as a reference to the past, when such devices fulfilled utilitarian roles but also symbolized elements of luxury and aspiration.
For their artistic practice, kinoMANUAL reworks and repurposes these devices, extending their original functions to create kinetic objects and installations. The presented piece was created specifically for this exhibition. Within its somnambulistic rhythm, national colors pulse, echoes of the Polish Poster School resonate, and a hazy, surreal-inflected perspective on the present begins to unfold.
“A white man with red blood” — a universal image deeply rooted in the traditions of the Polish School — becomes a visual and symbolic anchor within the work.
The group exhibition VILLA POLONEZ was organized by the Foto-Gen Gallery and curated by Paweł Bąkowski.
—-
Realizacje kinoMANUAL łączą ze sobą kino i fotografię, sięgając do źródeł tych mediów. Rozmywając granicę między nimi, tworząc przestrzenie, w których media te przeglądają się w sobie nawzajem, gdzie „intermedialność” przestaje być teoretycznym terminem, a staje się doświadczeniem. Pojawienie się w przestrzeni wystawy rzutników i projektorów starego typu jest nawiązaniem do przeszłości, kiedy takie sprzęty pełniły swoje utylitarne funkcje, ale też stanowiły elementy luksusowego wyposażenia. Na potrzeby swojej praktyki artystycznej kinoMANUAL przekształca wspomniane sprzęty, rozszerzając ich pierwotne funkcje, tworząc z nich instalacje i obiekty kinetyczne. Prezentowana praca została przygotowana specjalnie na tę wystawę W jej lunatycznym rytmie pulsują narodowe barwy, pobrzmiewają echa polskiej szkoły plakatu, otwiera się perspektywa zamglonej i podszytej surrealizmem współczesności.
„Biały człowiek z czerwoną krwią” – to mocno osadzony w tradycjach Polskiej Szkoły uniwersalny wizerunek.
Wystawa zbiorowa VILLA POLONEZ była organizowana przez Galerię Foto-Gen i kuratorowana przez Pawła Bąkowskiego.